درد مفاصل همراه با علت و روشی برای تسکین درد آن
آی کی دو آی کی کای کاشان
فرهنگی - ورزشی -اجتماعی- علمی آموزشی

طب سوزنی

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند درد مفاصل را بهبود ببخشد. یک بررسی مروری در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده از طب سوزنی می‌تواند در بهبود درد و سفتی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا (نوعی روماتیسم بافت همبند) موثر باشد. بنابراین اگر از سوزن نمی‌ترسید بهتر است چند جلسه طب سوزنی را امتحان کنید. فقط به خاطر داشته باشید که برای دریافت نتیجه باید چند جلسه از این طب استفاده کنید.

آب درمانی

شنا کردن، ایروبیک‌های آبی و سایر فعالیت‌های مرتبط با آب می‌تواند انعطاف پذیری و قدرت بدن را افزایش دهد. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تمرینات و ورزش‌های آبی می‌تواند باعث کاهش درد شود و عملکرد فیزیکی بدن را بهبود ببخشد. در این میان مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ۴۵ دقیقه تمرین ورزشی آبی می‌تواند درد زانو را کاهش دهد.

کرم‌های حاوی کپسایسین

کپسایسین که مسئول ایجاد حرارت و گرما در فلفل است در ساخت کرم‌ها و پمادهای ضددرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد .این ماده بطور موقت از ماده P) یک ماده شیمیایی در مغز که باعث تحریک گیرنده های درد می‌شود) استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود بدن درد مفاصل را احساس نکند. مطالعات انجام شده نشان داده است که ۸۰ درصد افراد مبتلا به آرتروز یا آرتریت روماتوئید با اعمال کرم‌های حاوی کپسایسین چهار بار در روز به مدت دو هفته درد کمتری داشته‌اند.

مکمل ضد درد

گلوکوزامین و کندرویتین سولفات (موجود در غضروف انسان) برای درمان درد و التهاب همراه با آرتروز بسیار محبوب هستند.مطالعات بی شماری برای بررسی تاثیر این مواد انجام شده است. مثلا مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص کرد که این مواد به طور قابل توجهی درد را کاهش می‌دهد و عملکرد افراد را بهبود می‌بخشد. معمولا خطری در مصرف این مکمل‌ها وجود ندارد اما به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف شود.

مکمل امگا ۳

همه افراد به خوبی می‌دانند که ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و خاصیت ضد التهابی دارد و برای مغز مفید است. مصرف مکمل‌های ماهی نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که افراد مبتلا به آرتروز که ۱۰۰۰ میلی گرم مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند درد کمتری در زانوهای خود داشتند.

درمان درد مفصلی

درمان دردهای مفصلی بسته به علت تشکیل دهنده آن متفاوت است. درمان مناسب هر درد مفصلی تنها پس از تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میسر است. با این حال اقدامات مشترکی وجود دارد که میتوان آنها را برای اغلب دردهای مفصلی در مراحل ابتدایی انجام داد. البته واضح است که در موارد شدید بودن درد و یا عدم پاسخ به اقدامات اولیه باید به پزشک مراجعه کرد. مهمترین اقدامات ذکر شده عبارتند از

  • کاهش سطح فعالیت های بدنی: با کم کردن فعالیت های شدید بدنی و ورزشی معمولا شدت درد مفصل کاهش می یابد.
  • استفاده از گرما یا سرما: سرد و یا گرم کردن موضع درد معمولا میتواند شدت درد مفصل را کم کند.
  • بریس: استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصل شده و ممکن است بتواند شدت درد را کاهش دهد.
  • داروی ضدالتهاب: استفاده از داروهای ضدالتهاب معمولا میتواند شدت درد مفصل را کاهش دهد.

علل درد مفصل

مهمترین علل درد مفصلی عبارتند از :

آرتریت: التهاب مفصل یا آرتریت میتواند به علت بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم ( مانند روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان، لوپوس)، به علت عفونت مفصل و یا به علت استئوآرتریت یا آرتروز ایجاد شود. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم میتوانند موجب التهاب مفصل شوند. در آرتریت، مفصل دردناک و متورم شده و دچار خشکی و محدودیت حرکت و در مواردی تغییر شکل میشود.

بورسیت: التهاب بورس های اطراف مفاصل میتواند موجب بورسیت شود. این التهاب دردی را ایجاد میکند که در مفصل احساس میشود.

تاندونیت: التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن تاندونیت Tendinitis هم میگویند موجب بروز دردی میشود که به علت نزدیکی آن به مفصل در بسیاری اوقات در خود مفصل احساس میشود.

کشیدگی رباط: رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل میتوانند به علت دررفتگی های مفصلی و یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب دچار کشیدگی شوند و این کشیدگی میتواند دردی را ایجاد کند که در خود مفصل احساس میشود.

مشکلات بیومکانیک مفصل: اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.


شنبه 22 ارديبهشت 1397برچسب:, :: 13:17 :: نويسنده : تای شا

درباره وبلاگ

به وبلاگ صلح و دوستی خوش آمدید
موضوعات
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 130
بازدید ماه : 130
بازدید کل : 7441
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1